Informatiedossier zonnepanelen

Zonnepanelen zijn een goede investering voor een gezond klimaat, meer duurzame, onafhankelijke energie en een lagere factuur.

cornerDubbel
cornerDubbel


Zonnepanelen, goed idee

Zonnepanelen blijven een rendabele investering. Zeker in tijden met hoge elektriciteitsprijzen is het interessant om je eigen elektriciteit op te wekken. Het overschot komt terecht op het net en deel je binnen onze Ecopower-energiegemeenschap met de andere leden.

Heb je zonnepanelen en zou je er graag nog meer zien in je buurt? Vertel aan buren en familie over je ervaringen, geef hen tips voor een goede installateur. Of pak de uitdaging collectief aan met je straat- of buurtcomité: bevraag de interesse en de drempels bij buren, vraag als groep informatie en ondersteuning via je gemeente, help informatie begrijpelijk maken voor iedereen. Misschien kan je zelfs een groepsaankoop organiseren met je straat. Er zijn ook burgercoöperaties die ontzorgen en die groepsaankopen organiseren, check op burgerenergie.be het aanbod in jouw postcode.

Ecopower installeert geen zonnepanelen bij particulieren, wel op grote daken van openbare gebouwen, woonzorgcentra, scholen, bedrijven, … Zijn er nog grote gebouwen met een mogelijk geschikt dak van meer dan 10.000 m² in je buurt? Laat het ons weten via dit formulier, misschien plant je zo een zaadje voor ons volgende coöperatieve zonneproject.

Zonnepanelen op huurwoningen? Ook dat kan! Ecopower ontwikkelde een model waarbij huurder en verhuurder een maandelijkse bijdrage overeenkomen waardoor de verhuurder de investering in zonnepanelen over een bepaalde periode terugverdient. Lees er hier meer over.

cornerDubbel
cornerDubbel

Een geschikt dak?

Wil je weten of je dak geschikt is voor zonnepanelen? Een eerste zicht krijg je door je adres in te tikken op de Zonnekaart van de Vlaamse overheid. De website biedt meteen ook een inschatting van de aankoopprijs, terugverdientijd en besparing op je elektriciteitsfactuur. Hoeveel zonnepanelen mogelijk zijn en wat de impact daarvan is op je factuur, hangt af van enkele factoren: je budget, de stabiliteit, oriëntatie en grootte van je dak en eventuele schaduw. Ook je zelfverbruik (hoeveel stroom kan je meteen verbruiken terwijl die geproduceerd wordt?) en de keuze van je stroomcontract hebben invloed.

Op zoek naar een installateur? 

Kijk eens of een burgercoöperatie in je buurt een aanbod heeft. Steden en gemeenten organiseren regelmatig groepsaankopen voor o.a. zonnepanelen. Vraag zeker ook naar ervaringen van buren die al zonnepanelen hebben. Nog steeds op zoek? Op de Zonnekaart vind je na het ingeven van je adres een overzicht van alle installateurs van zonnepanelen met een certificaat van bekwaamheid. Een handige checklist om te kijken of een bepaalde installateur een goede keuze is vind je bij onze veelgestelde vragen.

Facturatie met zonnepanelen - hoe werkt het?

Tegen eind 2025 zou iedereen een digitale meter moeten hebben volgens de planning van netbeheerder Fluvius. Dankzij die digitalisering kan je meterstanden en data eenvoudig opvolgen per kwartier, krijg je heel wat inzichten in verbruik en besparing en kan je ook kiezen voor een dynamisch tarief. We raden EnergieID Premium aan, de coöperatieve data-app die Ecopower gratis aanbiedt aan alle klanten.

Op deze pagina lees je het antwoord op vragen over:

Heb je vragen over energiedelen? Lees onze info hier.
Voorbeeldfacturen met uitleg vind je hier.


(A) Zonnepanelen met de analoge (terugdraaiende) meter


Uw netbeheerder, Fluvius, is verantwoordelijk voor de registratie van uw meterstanden en de validatie van het aan te rekenen verbruik. De registratie van de meterstanden is essentieel voor de opmaak van een correcte afrekening. Meer info op de website van Fluvius.

Telkens wanneer de netbeheerder ons meterstanden doorgeeft, met een bijhorend verbruik, maakt Ecopower een afrekening. De opname van de meterstanden gebeurt standaard jaarlijks, maar ook in bepaalde situaties zoals bij een verhuizing, een leverancierswissel, een metervervanging, een controlemeting … Het verbruik in een afrekening wordt bepaald door de laatste twee geregistreerde meterstanden. Kies daarom goed het moment waarop u als prosument van leverancier verandert of iets laat wijzigen aan uw meter.

De jaarlijkse meteropname gebeurt in principe het ene jaar via een meterkaart (u geeft dan zelf de meterstanden door), het andere jaar door een meteropnemer die in opdracht van de netbeheerder bij u langskomt. De datum van de jaarlijkse meteropname varieert van regio tot regio en staat los van de startdatum van uw contract. De dag van de jaaropname wordt bepaald door Fluvius en kunt u niet zelf kiezen.

Als een telwerk tussen twee meteropnames achteruit is gedraaid, wordt dit door de netbeheerder als een nulverbruik gerekend. Voor het negatief verbruik wordt geen vergoeding gegeven en het is niet overdraagbaar naar een volgende periode.


Als een telwerk tussen twee meterregistraties vooruit is gedraaid, heeft u meer verbruikt dan geproduceerd en wordt het verbruik aangerekend.

Het saldo van het dagtelwerk wordt niet verrekend met het saldo van het nachttelwerk.

Uw dagtelwerk registreert uw verbruik overdag tijdens de weekdagen. Uw nachttelwerk registreert uw verbruik tijdens het weekend en ‘s nachts. Het dagtelwerk registreert ongeveer 5/7 van de productie uit uw zonnecellen, het nachttelwerk ongeveer 2/7. Het ogenblik waarop uw zonnecellen elektriciteit produceren, bepaalt welk telwerk terugdraait.

Voor de afrekening wordt naar beide telwerken apart gekeken. Als u op één van uw telwerken onder nul gaat, kan dit nooit in mindering worden gebracht op een ander telwerk. De netbeheerder kan u meedelen op welke uren het nachttelwerk ingaat (meestal van 22.00 tot 7.00 uur).

U kunt aan de netbeheerder vragen uw nachttelwerk uit te schakelen. Informeer naar de prijs voor deze dienst!

Kies ook goed het moment waarop u dit laat doen. Een wijziging aan uw meter impliceert een extra meteropname, met een afrekening tot gevolg. De kans is ook groot dat u meteen een nieuwe digitale meter krijgt.

Op deze vraag kunnen we geen eenduidig antwoord geven omdat elke situatie anders is. Als u binnenkort een digitale meter krijgt, dan kunt u in elk geval op dat moment kiezen tussen enkelvoudig en dag-nacht.

Goed om weten: in 2023 verdwijnt in elk geval het verschil tussen enkelvoudig en dag-nacht in de distributienettarieven.

Ook belangrijk: Ecopower heeft geen verschillende tarieven voor dag en nacht.

Bent u coöperant van Ecopower en wilt u het graag samen bekijken? Neem dan contact op met de klantendienst.

Via het systeem van de terugdraaiende meter zet u - op momenten dat u meer produceert dan verbruikt - stroom op het elektriciteitsnet. Dan draait uw teller terug. Deze stroom neemt u op een ander moment terug af, dan draait de teller weer vooruit. Voor dit gebruik van het elektriciteitsnet betaalt u het prosumententarief. U vindt de huidige tarieven terug op onze prijspagina.

Wie recht heeft op sociaal tarief betaalt geen prosumententarief.

Het prosumententarief zit niet in de kWh-prijs en wordt apart aangerekend. De berekening gebeurt op basis van het maximale AC-vermogen van de omvormer van de installatie, uitgedrukt in kVA. Als er meerdere omvormers zijn, worden die vermogens opgeteld. 

Ecopower krijgt de gegevens over uw omvormer(s) van de netbeheerder. Fouten of wijzigingen geeft u door aan uw netbeheerder. Als een keuringsverslag bijvoorbeeld andere gegevens geeft over de omvormer dan wat de netbeheerder hanteert, kan de netbeheerder de berekeningsvoet aanpassen. Het tarief verschilt per jaar en per netbeheerder. De actuele tarieven leest u op onze prijspagina.

De elektriciteitsleveranciers innen het prosumententarief via de elektriciteitsfactuur en storten het bedrag volledig door aan de netbeheerder.


Neen, wie een digitale meter heeft betaalt geen prosumententarief.

Noteer regelmatig uw meter-en productiestanden, bijvoorbeeld elke maand of elke week. Door de meterstanden van twee data van elkaar af te trekken, kent u de afname (of de injectie) van die betreffende periode. Zo kunt u kort opvolgen of uw verbruik of productie niet afwijkt van de verwachtingen en kunt u eventuele mankementen aan zonnepanelen of omvormer snel detecteren.

Een gratis, handig en veilig webplatform om uw energiegegevens op te volgen en te visualiseren is EnergieID. EnergieID is een coöperatie waarvan Ecopower lid is.

In heel Vlaanderen is het netbeheerder Fluvius die:

  • uw meterstanden en verbruik registreert;
  • de grootte van uw omvormer(s) voor de berekening van het prosumententarief registreert;
  • uw meter plaatst of vervangt;
  • een nachttelwerk uitschakelt;
  • het prosumententarief voor elk netgebied bepaalt;
  • stroompannes op het distributienet oplost;
  • premies en tips geeft over energiebesparing.

Alle info over Fluvius vindt u op www.fluvius.be of via het nummer 078 35 35 34.

Wie zonnepanelen installeert, is verplicht om dit aan netbeheerder Fluvius te melden via deze pagina op de website.

Sinds 1 januari 2024 rekent Ecopower de kosten die we hebben voor de klanten met zonnepanelen en een terugdraaiende meter, ook door aan die klanten. Het ‘forfait terugdraaiende meter’ bedraagt 60 euro per kVA omvormervermogen per jaar (excl. btw). Tot en met 31 december 2024 was dit 42 euro per kVA. Dit forfait wordt niet aangerekend aan beschermde klanten (klanten met sociaal tarief).

De kosten zijn een gevolg van het prijsverschil tussen de injectie en de afname. Wanneer mensen stroom injecteren zijn de marktprijzen doorgaans laag omdat er een groot aanbod zonnestroom is. Wanneer ze afnemen is de stroom duurder door de grotere vraag en een lager aanbod. De analoge meter draait terug en bekijkt de netto stroomafname op jaarbasis, zonder rekening te houden met het moment van injectie of afname. Afname en injectie krijgen zo dezelfde waarde, wat niet realistisch is. Tot eind 2023 waren er marktafspraken tussen de leveranciers en werden die kosten gespreid over alle Belgische afnemers. Vanaf 2024 is dat niet meer het geval en rekenen we de kosten door aan de specifieke klanten.


(B) Zonnepanelen met de digitale meter


De digitale meter meet uw stroomafname en - als u zonnepanelen heeft - ook uw injectie. De meterstanden worden door de netbeheerder Fluvius automatisch uitgelezen en gevalideerd. Fluvius bezorgt de gegevens aan Ecopower zodat wij de afrekening kunnen opmaken. 

Voor een correcte automatische uitlezing is het belangrijk dat uw digitale meter altijd een goede communicatie blijft behouden met de systemen van Fluvius. Schakel daarom uw digitale meter nooit zomaar uit en lees hier hoe u kan controleren of uw digitale meter nog goed communiceert.

De digitale meter wordt automatisch uitgelezen door Fluvius. Eén keer per jaar, bij de zogenaamde jaaropname, bezorgt Fluvius de meterstanden en het verbruik aan Ecopower voor de opmaak van de jaarafrekening. Met de digitale meter moet dit in principe elk jaar op dezelfde dag kunnen, zodat uw jaarafrekening over exact één jaar gaat. De dag van de jaaropname wordt bepaald door Fluvius en kunt u niet zelf kiezen.

Telkens wanneer de netbeheerder ons meterstanden doorgeeft, maakt Ecopower een afrekening voor het bijhorend verbruik. De opname van de meterstanden gebeurt standaard jaarlijks, maar ook in bepaalde situaties zoals bij een verhuizing, een leverancierswissel, een metervervanging, een controlemeting …

Klanten met een digitale meter kunnen ook kiezen voor een maandelijkse afrekening. Het aanvragen gebeurt via dit online formulier of per e-mail gericht aan info@ecopower.be (met vermelding van het contractnummer). 

Wanneer u kiest voor een maandelijkse afrekening, krijgt u geen voorschotten meer (met jaarlijks een afrekening), maar elke maand een afrekening van uw reële afname (en eventueel injectie) van de afgelopen maand.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Als u de maandkosten graag zo gelijk mogelijk heeft, dan blijft u best bij het systeem met voorschotten en een jaarafrekening. Heeft u graag elke maand de afrekening van uw reële afname (en eventueel injectie), dan kiest u best voor een afrekening per maand. Hou er rekening mee dat maandafrekeningen erg kunnen verschillen afhankelijk van het seizoen.

Op het schermpje op de digitale meter leest u hoeveel elektriciteit u van het net afneemt en injecteert. U kunt vier soorten gegevens aflezen. Niet tegelijkertijd, ze wisselen elkaar af.

Het telwerk met code 1.8.1 meet uw afname tijdens de daguren*.
Het telwerk met code 1.8.2 meet uw afname tijdens de nachturen*.
Het telwerk met code 2.8.1 meet uw injectie tijdens de daguren*.
Het telwerk met code 2.8.2 meet uw injectie tijdens de nachturen*.

*https://www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen/uren-van-het-dag-en-nachttarief

Opgelet: uw digitale meter meet steeds deze vier gegevens. Dat wil echter niet zeggen dat u heeft gekozen om gefactureerd te worden volgens het enkelvoudig dan wel het dag/nachttarief. Informeer bij Fluvius op welke tariefcode (tariefsysteem) uw meter is ingesteld. Uw meterconfiguratie staat vermeld op onze afrekeningsfacturen.

Uw afname en uw injectie worden apart gemeten.

Voor de afgenomen kWh betaalt u de prijs voor onze Groene Burgerstroom die is samengesteld uit een vast en een variabel gedeelte. Er is geen verschil tussen dag- en nachttarief. Lees meer op onze prijspagina.

Voor de geïnjecteerde kWh injectie krijgt u een terugleververgoeding. Er is geen verschil tussen dag- en nachttarief. Voor particulieren wordt hier geen btw bijgerekend, voor ondernemingen wel (21%).

Afname en injectie worden vervolgens verrekend op één en dezelfde factuur.

Het is moeilijk een correcte inschatting te maken van uw verwachte jaarafname. We hebben naar best vermogen een inschatting gemaakt en daarop uw voorschotten gebaseerd. Neem contact op als u dat voorschot wilt aanpassen.

Met uw digitale meter kan u uw data (afname en injectie) dagelijks opvolgen via het klantenportaal van Fluvius. Een simulatie van de kostprijs kan u maken via onze prijssimulator. Als u graag uw voorschot herziet, mag u ons verwachte afname-en injectiegegevens op jaarbasis bezorgen, of een bedrag op maandbasis waarop wij uw voorschotten mogen instellen.

Opgelet: het eerste jaar dat u een digitale meter heeft is het moeilijk in te schatten wat op jaarbasis uw afname en injectie gaat zijn (er zijn nog geen referentiedata voor uw aansluiting in dit nieuwe systeem). Een accurate inschatting maken is niet eenvoudig. Dat hangt niet alleen af van uw verbruik, maar ook van uw zelfconsumptie (hoeveel u verbruikt op momenten dat u produceert) en hoe vaak de zon gaat schijnen.

Wie een digitale meter heeft kan kiezen voor een dynamisch tarief of kan aan energiedelen doen.

Als u een contract wil om gefactureerd te worden volgens een dynamisch tarief of als u aan energiedelen wil doen, dan moet uw digitale meter geconfigureerd worden naar meetregime-3 ook wel SMR-3 genoemd. Die wijziging aan de meter moet u aanvragen bij uw leverancier.

Lees hier meer over energiedelen.
Lees hier meer over Dynamische Burgerstroom.

Bij een omvormervermogen hoger dan 10 kVA geldt een wettelijk verplichte overgang naar meetregime-3. In dit geval zal Fluvius automatisch uw digitale meter configureren naar meetregime-3. Ecopower neemt dan contact met u op voor de verplichte overgang naar een contract voor Dynamische burgerstroom.

Opgelet: Contracten met een productie-installatie of batterij met een vermogen groter dan 10 kVA zijn in de meeste gevallen btw-plichtig*. Dit komt omdat wordt aangenomen dat deze installaties grotendeels bedoeld zijn voor de verkoop van stroom. Afwijkingen zijn echter mogelijk, met name als u kunt aantonen dat de installatie hoofdzakelijk bedoeld is om een groot eigenverbruik te dekken. Neem hiervoor contact op met het btw-kantoor waaronder u ressorteert of met de FOD Financiën.

* Relevante wetgeving: btw-beslissing ET 114.454 van 28/10/2014 en btw-beslissing ET 114.454/2, ET131.616 en E.T. 131.616/2 van 25.10.2019

De digitale meter meet dagelijks uw stroomafname en - als u zonnepanelen heeft - ook uw injectie. U kunt deze daggegevens - en zelfs kwartiergegevens - raadplegen via het webportaal van Fluvius. U vindt er ook uw piekverbruiken terug. Die zijn belangrijk voor de aanrekening van het capaciteitstarief.

Opgelet: Verbruiksgegevens die beschikbaar zijn via het webportaal van Fluvius of die verkregen worden via de data uit de gebruikerspoorten kunnen alleen als informatieve waarden behandeld worden. Deze waarden worden niet gebruikt voor facturatie of rechtzettingen.

Via datzelfde webportaal kunt u ook twee gebruikerspoorten laten activeren. Alle info hierover vindt u hier.

Er is allerhande hard- en software op de markt om via de gebruikerspoorten uw digitale meter slim te maken. Ecopower raadt op dit moment nog niet aan om gebruik te maken van deze gebruikerspoorten als u niet heel goed weet wat u doet. Vaak weet u niet waar uw gegevens precies terechtkomen of wie ze kan gebruiken voor welke doeleinden.

Uiteraard is het wel interessant om uw verbruik van dichtbij op te volgen en te analyseren. Maar dit kunt u ook perfect doen met de daggegevens en kwartiergegevens die sowieso beschikbaar zijn via het webportaal van Fluvius.

Een gratis, handig en veilig webplatform om uw gegevens op te volgen en te visualiseren is EnergieID Premium. U kan de gegevens van Fluvius koppelen aan EnergieID. Zo zijn uw data steeds actueel. Ecopower biedt EnergieID Premium gratis aan aan alle klanten om het te helpen om slim te verbruiken en te besparen.

In heel Vlaanderen is het netbeheerder Fluvius die:

• uw meterstanden en verbruik registreert en valideert;
• de grootte van uw omvormer(s) registreert;
• uw meter plaatst of vervangt;
• stroompannes op het distributienet oplost;
• premies en tips geeft over energiebesparing.

Alle info over Fluvius vindt u op www.fluvius.be of via het nummer 078 35 35 34.

Wie zonnepanelen installeert, is verplicht om dit aan netbeheerder Fluvius te melden via deze pagina op de website.

Ook als u een batterij plaatst, moet u dit melden bij Fluvius.

Ecopower voorziet voor prosumenten met een digitale meter automatisch een terugleververgoeding. Deze bedraagt 0,020 euro per kWh sinds 1 januari 2025. De historiek van de terugleververgoeding vindt u terug in onze tariefkaarten.

De terugleververgoeding is vast. Wijzigingen worden twee maanden vooraf aangekondigd.

Iedereen die klant is bij Ecopower en zonnepanelen en een digitale meter heeft, krijgt automatisch de terugleververgoeding op basis van de gegevens die we krijgen van netbeheerder Fluvius. U moet daarvoor niets ondernemen.


(C) Zonnepanelen en de wissel van een analoge naar een digitale meter

Dat ziet u in dit filmpje.

Voor informatie en al uw vragen kunt u terecht bij netbeheerder Fluvius en de Vlaamse Nutsregulator:

Dossier digitale meters van Fluvius

Veelgestelde vragen op de website van Fluvius

Dossier digitale meters van de Vlaamse Nutsregulator

Iedereen krijgt een digitale meter.

U wordt persoonlijk op de hoogte gebracht door netbeheerder Fluvius wanneer het uw beurt is. Meer informatie leest u op de website van Fluvius.

In principe niet. Wanneer de metervervanging gebeurt buiten de periode van de jaaropname past Fluvius normaal gezien een compensatiemechanisme toe waarbij ze het saldo (positief of negatief) van de oude analoge meter administratief overzetten naar de digitale meter. Informeer bij Fluvius over dit mechanisme wanneer de digitale meter wordt geplaatst.

Wie zonnepanelen installeert, is verplicht om dit aan Fluvius te melden. Dit kan via hun website of via het nummer 078 35 35 34.