Als burgercoöperatie is Ecopower een waardegedreven energiespeler en dragen we ethiek hoog in het vaandel. Onze klanten zijn zelf eigenaar van de coöperatie; we zijn dus echt een leverancier voor en door mensen. En dat zeggen we niet zomaar, het wordt ook steevast bevestigd door marktregulator VREG.

De beste van de klas qua dienstverlening

Die brengt immers de kwaliteit van de dienstverlening van leveranciers in kaart via de ‘servicecheck’. Die geeft voor elke leverancier weer hoeveel klachten ze krijgen per 5000 klanten. Ondanks de erg woelige tijden in energieland blijft Ecopower met 0,21 klachten per 5000 klanten en vijf sterren de beste van de klas. Met ruime voorsprong op de tweede. Een dikke pluim voor onze druk bevraagde klantendienst!

https://www.vreg.be/nl/servicecheck-vergelijk-de-dienstverlening-van-de-leveranciers


Ook in de V-test is deze info sinds kort beschikbaar en dat is goed. Het kiezen van de juiste leverancier mag immers niet alleen prijsgedreven zijn: ook de correcte werking en dienstverlening en uiteraard de duurzaamheid van het bedrijf en de geproduceerde stroom zijn van groot belang als we een gezondere en eerlijkere energiemarkt willen creëren. Op dit moment vindt u Ecopower niet terug in de V-test, en dat blijft zo zo lang de contractstop aanhoudt.

Ecopower is niet alleen de meest duurzame en de meest democratische, ook de dienstverlening is een grote meerwaarde bij een coöperatieve leverancier. We geven écht om onze coöperanten en werken oprecht en op mensenmaat.

Agressieve verkooppraktijken zijn schering en inslag

En dat geldt ook voor de manier waarop we mensen overtuigen om voor onze burgerenergie te kiezen. We merken dat er in de energiesector opvallend veel ongeoorloofde verkooppraktijken gebeuren. De verhalen van Ecopower-klanten die ongewild worden overgeschakeld naar een andere leverancier zijn talrijk. Zo worden mensen ongevraagd opgebeld door een callcenter dat niet makkelijk prijsgeeft in wiens opdracht ze precies werken. Ze identificeren zich vaag als de ‘particuliere klantendienst’. Sommige verkopers gaan nog verder en melden dat Ecopower failliet is en dat de klant een nieuwe leverancier moet zoeken. Of zeggen als introductie dat ze bellen voor een tevredenheidsenquête over Ecopower. Ook deur-aan-deur merken we zulke praktijken op. Dat ze behoorlijk gangbaar zijn bewijst de regelmatige aandacht die zowel Test Aankoop als De Inspecteur en talrijke andere media hier voor hebben.

Het resultaat is vaak dat de verkoper aan de deur of de telefoon een contract aanbiedt, op papier of per e-mail, waarna de klant - zonder dit contract te ondertekenen - ongevraagd wordt overgeschakeld naar een andere leverancier. Dat noemen we een malafide ‘mystery switch’. We kunnen die bij Ecopower gelukkig ook ongedaan maken, als u er snel genoeg bij bent.

Laat u niet vangen! Enkele tips.

Weet dat Ecopower niet samenwerkt met call centers om enquêtes af te nemen of commerciële voorstellen te doen. Iemand die u contacteert vanuit Ecopower zal zich steeds correct en transparant identificeren.

Vermoedt u dat u het slachtoffer bent geworden van ongeoorloofde verkooppraktijken? Neem even contact op met onze klantendienst, dan kijken we het voor u na.

We adviseren om steeds de situatie aan te geven bij de Ombudsman voor Energie www.ombudsmanenergie.be, in de hoop dat de bedrijven in kwestie hierop worden aangesproken en dat dit soort agressieve verkooppraktijken in de toekomst zullen verminderen of verdwijnen.