Bijzondere voorwaarden
voor levering van elektriciteit aan klanten met een AMR-meter (v.10.25)
Huidige versie:
- v.10.25 (vanaf 1 oktober 2025) - download pdf
Vorige versies:
- v.01.25 (vanaf 1 januari 2025 tot 30 september 2025) - download pdf
Bijzondere voorwaarden voor levering van elektriciteit aan klanten met een AMR-meter (v.10.25)
Deze voorwaarden zijn van toepassing vanaf 1 oktober 2025.
Inhoud
1. Voorwerp en hiërarchie
1.1 Deze bijzondere voorwaarden (de ‘Bijzondere Voorwaarden’) zijn van toepassing op klanten van Ecopower met een AMR-meter (het ‘Contract AMR’ of het ‘Contract’).
1.2 Deze Bijzondere Voorwaarden vervolledigen de Algemene Voorwaarden die aanvullend van toepassing zijn op het Contract en de toepasselijke bijzondere regelgeving. In geval van tegenstrijdigheid hebben deze Bijzondere Voorwaarden voorrang op de Algemene Voorwaarden en eventuele andere voorwaarden van Ecopower. De gedefinieerde termen in deze Bijzondere Voorwaarden (aangeduid met een hoofdletter) hebben de betekenis die hieraan wordt gegeven in de Algemene Voorwaarden, behalve als deze termen anders gedefinieerd worden in deze Bijzondere Voorwaarden.
1.3 De Klant aanvaardt deze Bijzondere Voorwaarden bij het sluiten van een Contract AMR met Ecopower. Dit Contract is strikt beperkt tot afname en dekt niet de injectie van de Klant. De Bijzondere Voorwaarden met betrekking tot de terugleververgoeding zijn dus niet van toepassing.
1.4 Het Contract AMR tussen u en Ecopower is een toetredingscontract. U kunt het Contract op elk moment eenzijdig opzeggen en overstappen naar een andere leverancier, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. Hiervoor moet uenkel een overeenkomst afsluiten met de nieuwe leverancier en bent dus niet verplichtom ons in te lichten (een eenvoudig bericht helpt wel: e-mail, telefoon, brief).
Ecopower kan het Contract eenzijdig opzeggen of overdragen mits wettelijk toegestaan, met een eenvoudig schrijven aan de Klant en met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.
2. Prijs en facturatie
2.1 Ecopower zal de geleverde elektriciteit aan de Klant vanaf de inwerkingtreding van het Contract AMR afrekenen volgens de in dit artikel beschreven methodiek van een dynamische prijs. Daarbij wordt de prijs per kwartier bepaald op basis van de prijs op de energiebeurzen waarop Ecopower elektriciteit koopt en verkoopt voor de dag nadien en toegepast op de werkelijke afname van de Klant in dat kwartier (hierna de ‘AMR Prijs’).
De prijs voor de energiecomponent bij de AMR Prijs varieert automatisch van kwartier tot kwartier. De elektriciteitsafname per kwartier van de Klant wordt dus afgerekend aan de prijzen van dat specifieke kwartier. Deze AMR Prijs wordt aangevuld met de geldende nettarieven, heffingen, bijdragen en btw, die Ecopower één op één doorrekent. De Klant betaalt ook een maandelijkse abonnementskost pro rata het aantal dagen dat het Contract AMR loopt. Ecopower licht de Klant steeds in over de geldende prijsformule en vaste kost.
Als in de looptijd van de Overeenkomst de prijzen op de energiebeurs waarnaar de dynamische prijs verwijst worden bepaald volgens een ander tijdsinterval (bv. per uur), wordt de prijsformule in deze Overeenkomst ook volgens dat ander tijdsinterval berekend. Dit heeft als gevolg dat in dit artikel het woord “kwartier” automatisch wordt vervangen door het andere tijdsinterval. Voor het overige blijven de bepalingen van deze Bijzondere voorwaarden hierdoor ongewijzigd.
2.2 Als de Klant deelneemt aan een vorm van energiedelen of een vorm van persoon-aan-persoonverkoop, dan rekent Ecopower voor de uitgewisselde elektriciteit op het betreffende toegangspunt een toeslag aan op de uitgewisselde energie om de onbalanskosten te dekken. Ecopower zal in dat geval de maandelijkse abonnementskost ook verhogen met een forfaitaire vergoeding om de verhoogde administratiekosten te dekken. De prijsformule voor de toeslag voor onbalanskosten en de forfaitaire vergoeding voor administratiekosten zullen ook steeds aan de Klant meegedeeld worden.
2.3 Elke wijziging aan een prijsformule, toeslag of een vaste kost zoals vermeld in dit artikel wordt steeds aangekondigd twee maanden voor die van kracht wordt (tenzij daarbij expliciet een latere datum van inwerkingtreding zou worden vermeld).
2.4 maandelijks een afrekening maken op basis van de werkelijk geregistreerde meetgegevens van de Klant. De facturatie verloopt volledig digitaal. Het is niet mogelijk om facturatie via de post te krijgen.
3. Voorwaarden
3.1 Een essentiële voorwaarde voor het sluiten van een Contract AMR, is dat de Klant beschikt over een AMR-meter conform het Energiebesluit en het Technisch Reglement voor de Distributie van Elektriciteit in het Vlaamse Gewest (TRDE). Ecopower stelt deze vereiste vast op basis van de aangeleverde gegevens van de distributienetbeheerder.
3.2 Als de meter van de Klant niet langer aan de vereisten voldoet (of als de Klant niet langer over een AMR-meter beschikt), gelden deze Bijzondere Voorwaarden niet langer en zal Ecopower de prijs toepassen zoals bepaald in de Algemene Voorwaarden, voor zover de meter een digitale meter in meetregime 1 of een klassieke jaarlijks uitgelezen meter is. Indien de meter een digitale meter in meetregime 3 is, zullen de Bijzondere voorwaarden met betrekking tot de dynamische prijs gelden.
4. Aansprakelijkheid
4.1 De Partijen doen uitdrukkelijk afstand van enig recht om elkaar buitencontractueel aansprakelijk te stellen bij de uitvoering van de Overeenkomst, uitgezonderd het geval van opzet of wanneer schade het gevolg is van een misdrijf of de aantasting van de fysieke integriteit. De Koper kan door de Verkoper uitsluitend worden aangesproken voor de rechtstreekse schade die de Verkoper lijdt door een opzettelijke of zware fout van de Koper die leidt tot zijn contractuele aansprakelijkheid. De Koper kan niet hoofdelijk, solidair of in solidum aansprakelijk worden gehouden met eventuele andere schadeverwekkers, maar hoogstens worden aangesproken voor zijn aandeel in de schade. De Verkoper zal in geen geval recht hebben op vergoeding van zijn onrechtstreekse schade, waaronder winstderving, omzetverlies, productieverlies, verlies van een kans, stilstandschade, enz. of de kosten voor zijn technische en juridische bijstand.
5. Aansprakelijkheid
5.1 De Klant erkent door Ecopower voldoende geïnformeerd te zijn over de mogelijkheden, kosten en risico's van het Contract AMR. De Klant erkent voorafgaand aan de inwerkingtreding van diens Contract AMR door Ecopower geïnformeerd te zijn over de mogelijke prijsschommelingen en de implicaties daarvan.
5.2 In geval van vragen en/of klachten kan de Klant zich wenden tot de rubriek ‘veelgestelde vragen’ via www.ecopower.be/faq. Als het antwoord daar niet kan gevonden worden, bestaat de mogelijkheid om contact op te nemen met de klantendienst, ofwel telefonisch (tel. 03 287 37 79), via mail (info@ecopower.be) of door het contactformulier op de webpagina www.ecopower.be/contact in te vullen. Ecopower zal proberen om in overleg en samenspraak met de Klant een oplossing te vinden.