EnergieID Premium activeren in MijnEcopower

Stappenplan

De actie in een notendop

Op onderstaande afbeelding ziet u in één oogopslag ons actieplan. U heeft uw account kunnen activeren en succesvol data gelinkt? Nu kan u deelnemen aan onze challenge #samenvoorminder#meervooriedereen.



Een belangrijke vraag vooraf: wat met uw privacy en de veiligheid van uw gegevens?

Alle Ecopower-klanten krijgen toegang tot de Premium-versie van EnergieID. Bij het aanmelden moet u Ecopower toegang geven tot de data in uw dossier. Die informatie gebruiken we uitsluitend om onze dienstverlening te verbeteren; denk aan het bijstellen van onze prijsformule of het ontwikkelen van een nieuw aanbod.

cornerDubbel

Stap 1

  • Meld aan bij MijnEcopower (meer uitleg over de digitale klantomgeving 'MijnEcopower' leest u in de veelgestelde vragen)

cornerDubbel
cornerDubbel

Stap 2

  • Ga op de tegel ‘Groene stroom’ naar ‘Betaalinfo en facturen’.

Onderaan die pagina ziet u een lichtgroene tegel ‘Volg uw verbruik in detail op via EnergieID’.

cornerDubbel
  • Klik op de knop ‘EnergieID Premium aanvragen’. De knop verandert van 'aanvragen' naar 'activeren'.
  • Klik nu op de knop ‘EnergieID Premium activeren’.
cornerDubbel
cornerDubbel

Stap 3

U wordt doorgestuurd naar EnergieID. Naar gelang uw situatie wordt een andere actie gevraagd: 

  • Uw EnergieID wachtwoord ingeven (u heeft al een EnergieID account)
  • Akkoord gaan om uw gegevens van Ecopower te gebruiken om een EnergieID account aan te maken (u heeft nog geen EnergieID account)
  • Geen actie (u heeft al een EnergieID account en bent er op dit moment op aangemeld)

Nu volgt het scherm hiernaast. De toegangscode is vooraf ingevuld. 
Klik op ‘Volgende’.

    cornerDubbel

    Stap 4

    Heeft u al een EnergieID-dossier?

    Heeft u nog geen EnergieID-dossier?

    U krijgt de vraag om de beheerders van de groep toegang te geven tot uw data. Voor u dat kunt doen, moet u een dossier aanmaken in EnergieID.

    • Klik op ‘Nieuw dossier aanmaken’.


    Volg de stappen om een EnergieID-dossier aan te maken. Meer uitleg vindt u in het EnergieID Helpcentrum. Zodra uw dossier gemaakt is, voegt u het toe aan de Ecopower-groep. Daarna krijgt u toegang tot de Premium-versie.

    cornerDubbel
    cornerDubbel

    Stap 5

    U krijgt de vraag om de beheerders van de groep (dat is Ecopower) inzicht te geven in uw data. Waarom dit nodig is en hoe Ecopower omgaat met uw data leest u in de intro van deze pagina en in ons privacybeleid.

    • Klik op ‘Accepteren’.

    Als u op 'annuleren' klikt stopt de procedure en kunt u geen gebruik maken van EnergieID Premium via Ecopower.

    De basisstappen zijn nu doorlopen

    Uw dossier is toegevoegd aan de Ecopower-groep en uw EnergieID Premium is geactiveerd.

    Ziet u nog geen data in uw dossier?

    Volg dan aanvullend nog 'Stap 6', hieronder uitgelegd.

    Aan de slag met de challenge

    U hebt uw profiel succesvol verbonden via Ecopower én uw data is gelinkt? Doe dan mee met de challenge: volg 'Stap 7'.


    Wat kunt u nu al zien in uw dossier?

    • Via ‘dashboard’ ziet u een samenvatting van een aantal basiswaarden zoals uw afname en - als u zonnepanelen heeft - uw injectie. Door ook uw omvormer te koppelen krijgt u bovendien inzicht in uw productie en zelfverbruik.
    • Via ‘rapporten’ ziet u meer details en kunt u uw eigen rapporten op maat bouwen en opslaan.
    • Via 'acties en resultaten' krijgt u inzicht in de gerealiseerde besparing na een investering, renovatie of gedragswijziging. Doet u mee aan de challenge? Dan ziet u hier ook het resultaten van de collectieve inspanning. 

    Wat kunt u verwachten op termijn?

    In een tweede fase ziet u in MijnEcopower o.a. een gepersonaliseerd dashboard met gegevens over uw individueel verbruik en een analyse van de dynamische prijs versus de gewone prijsformule van Ecopower.

    In het online Energiecafé gingen we al aan de slag met EnergieID Premium: klik hier om de video te bekijken.

    Stap 6

    De data in uw dossier moeten ergens vandaan komen... Bij een analoge meter geeft u maandelijks manueel de meterstanden in, u kunt ook meterstanden uit het verleden toevoegen. Bij een digitale meter kan dit automatisch via de koppeling met Mijn Fluvius.

    U heeft een digitale meter?

      • Activeer eerst Mijn Fluvius. Voor een interessante analyse en het optimale gebruik van EnergieID Premium activeert u ook uw kwartierwaarden.
      • Vanuit EnergieID maakt u daarna de koppeling met Mijn Fluvius om uw verbruikshistoriek en kwartierwaarden automatisch op te halen. Meer over de integratie leest u hier.

      U heeft een klassieke, analoge meter?

      Lees hier hoe u historische en nieuwe meterstanden ingeeft in EnergieID.

      cornerDubbel
      cornerDubbel

      Stap 7

      Hoe kan ik deelnemen aan de challenge?

      1. Open uw EnergieID-dossier en ga naar 'Acties en resultaten' in het linkermenu.
      2. Klik bovenaan op 'Collectief' en zoek naar de #samenvoorminder #meervooriedereen challenge.
      3. Klik op 'Deelnemen' en wacht enkele seconden tot de knop 'Resultaten' verschijnt.
      4. Gefeliciteerd, u doet nu mee aan onze challenge!

      Wat nu?
      Uw doel is om tot 10% minder elektriciteit van het net te gebruiken. Dit kan door minder energie te verbruiken of door uw verbruik beter af te stemmen op de eigen productie (indien u over zonnepanelen beschikt).

      Om uw inspanningen en de gerealiseerde besparing op te volgen, is het aan te raden om minstens twee keer per maand uw resultaten te controleren via de knop 'Resultaat bekijken'. 

      Waarom zie ik niet meteen resultaten?
      Meetgegevens van digitale meters worden met enkele dagen vertraging naar EnergieID verzonden. Het duurt minstens drie dagen voordat we uw besparingen kunnen berekenen. Als u handmatig meterstanden invoert, kunt u na een nieuwe meterstandingave meteen uw resultaten zien.