Algemene vergadering 2023

en infosessies vooraf
cornerDubbel
cornerDubbel
cornerDubbel

1. Algemene vergadering

De editie 2023 over het boekjaar 2022 vindt plaats op zaterdag 29 april 2023 in ‘Les Ateliers des Tanneurs’, Huidevetterstraat 60A, 1000 Brussel. Deze prachtige locatie ligt op zo'n 10 minuten wandelen vanaf station Brussel Zuid - via de uitgang Fonsnylaan - en een kleine 15 minuten van Brussel Centraal.

Programma

10.00 - 10.50 uur: welkom met koffie / optionele informatiesessie vooraf
11.00 - 12.30 uur: algemene vergadering
12.30 - 14.30 uur: napraten met een hapje en een drankje op de coöperatieve infomarkt

--> Van 11.00 tot 12.30 uur voorzien we kinderopvang voor kinderen vanaf 3 jaar. U kunt het aantal kinderen en de leeftijd doorgeven bij inschrijving.

Agenda algemene vergadering

  1. Welkom & agenda
  2. Stemming agenda
  3. Jaarverslag en financiën 2022
  4. Vraag & antwoord
  5. Stemming 1: jaarrekening
  6. Stemming 2: bestemming van het resultaat
  7. Stemming 3: kwijting van het bestuursorgaan en commissaris
  8. Kandidaten bestuur
  9. Kandidaten controlerende coöperanten
  10. Vraag en antwoord
  11. Stemming 4: benoeming en herbenoeming van de bestuursleden
  12. Stemming 5: controlerende coöperanten

Coöperatieve infomarkt

Na drie digitale jaren, eindelijk weer een moment van echte ontmoeting! Om dat te vieren organiseren we aansluitend op de algemene vergadering een coöperatieve infomarkt met een hapje en een drankje. Daar kunt u in gesprek gaan met elkaar en met medewerkers van Ecopower aan vier thematische infostandjes:

  • Projecten
  • SeaCoop
  • Elektriciteitslevering
  • Leden- & ambassadeurswerking

Ook kunt u kennismaken met coöperatieve initiatieven uit andere sectoren:

  • Neibo (coöperatief telefoneren)
  • Nubo (coöperatieve cloud-opslag en e-mail)
  • Partago (coöperatief autodelen)
  • Wooncoop/De woongenoten (coöperatief wonen)

Inschrijvingen (live)

We werken met inschrijvingen zodat we kunnen inschatten of er voldoende plaatsen en broodjes zijn. Ook weten we bij uw inschrijving graag of u alleen naar de algemene vergadering komt of ook naar de infosessie vooraf of de coöperatieve infomarkt achteraf.

--> Bent u erbij in Brussel op 29 april? Schrijf in via deze link.

Inschrijvingen (online)

U kunt de algemene vergadering ook online op afstand volgen. Ook dan moet u inschrijven via de website zodat we u op voorhand de link bezorgen. Na inschrijving krijgt u een e-mail met uw persoonlijke link om deel te nemen. U krijgt de dag voor de algemene vergadering nog een e-mail met een herinnering. Deze e-mails zijn afkomstig van noreply@webinargeek.com. Niet gekregen? Kijk zeker even bij uw SPAM.

--> Volgt u de algemene vergadering online? Schrijf in via deze link.


U moet uw Ecopower-ID invullen bij uw inschrijving. Uw Ecopower-ID heeft zeven cijfers. Weet u uw Ecopower-ID niet? U vindt het op al uw facturen en in MijnEcopower. U kunt het ook hier opvragen met het e-mailadres dat we van u kennen.

Vragen?

We beantwoorden tijdens de algemene vergadering ook zo veel mogelijk vragen. U kunt uw vraag op voorhand doorgeven aan av@ecopower.be of via het inschrijvingsformulier. Heel wat vragen komen jaarlijks terug. We bundelden ze samen met het antwoord op deze webpagina. In de aanloop naar de algemene vergadering worden er vragen toegevoegd en actualiseren we de antwoorden.

Stemmen

We bieden dit jaar nieuwe mogelijkheden om te stemmen, zo kunnen ook de leden die niet aanwezig zijn hun stem uitbrengen. U kunt stemmen op vier manieren. Alle coöperanten krijgen meer uitleg en een unieke code per e-mail een week voor de algemene vergadering.

    OPGELET

    De e-mail met de stemcode werd verstuurd op zaterdag 22 april. Bent u coöperant maar kreeg u geen e-mail? Laat het weten aan av@ecopower.be met vermelding van naam, achternaam en Ecopower-ID.

    cornerDubbel
    cornerDubbel

    Kandidaat-bestuursleden en controlerende coöperanten

    Er zijn dit jaar verkiezingen voor het bestuursorgaan. Enkele bestuursleden engageren zich voor een nieuw mandaat, zij worden aangevuld met kandidaten uit de vorige oproep en nieuwe kandidaten. De functieomschrijving leest u hier. Het huidige bestuur stelt aan de algemene vergadering een team van negen kandidaten voor met de nodige diversiteit qua competenties en een gezonde genderbalans.

    Bekijk hier het document met de voorgetelde kandidaten. In deze opname stellen ze zichzelf voor. Als zij allemaal verkozen worden bestaat het bestuursorgaan van Ecopower na de algemene vergadering uit negen leden.

    Daarnaast loopt het mandaat van de huidige controlerende coöperanten af. Ook daarvoor kunt u stemmen. Er zijn drie kandidaten. Een korte voorstelling vindt u in dit documentWat de functie inhoudt leest u hier.

    Zich kandidaat stellen voor een van beide functies kon tot 10 april 2023.

    2. Infosessies vooraf


    De tijd tijdens de formele algemene vergadering is beperkt. Daarom organiseren we weer infosessies vooraf: zeven digitale in de week van 17 april over vier thema's en eentje ter plaatse in Brussel (alleen live) de ochtend van de algemene vergadering. 

    De digitale infosessies zijn afgelopen. U vindt de opnames van de vier sessies op ons YouTube-kanaal:


    Komt u naar de algemene vergadering in Brussel? Dan kunt u nog de optionele infosessie vooraf bijwonen. Die start om stipt 10.00 uur. De algemene vegadering start om 11.00 uur.

    Inhoud en data / uren

    1. Infosessie financiën en algemene vergadering (online)

        Hoe leest u de jaarcijfers van Ecopower? Hoe gaat het financieel met Ecopower? Hoe zien de balans en een jaarrekening er precies uit? In deze sessie gaan we er dieper op in en maken we ruim tijd voor vragen. Tijdens de algemene vergadering worden de cijfers uiteraard ook kort toegelicht. 


        2. Infosessie projectontwikkeling (online)

            Hoe staat het met de investeringsprojecten van Ecopower? Welke realisaties waren er in 2022? En wat brengt de toekomst? Wie meer wil weten en vragen heeft over de projectwerking van Ecopower is hier aan het juiste adres.

            3. Infosessie elektriciteitsleverancier (online)

              Welke evoluties vonden er plaats op de elektriciteitsmarkt? En wat veranderde er voor de elektriciteitslevering bij Ecopower? Hoe en waarom maken we de keuzes die we maken? Wie meer wil weten over de werking van Ecopower als elektriciteitsleverancier is van harte welkom.


              4. Infosessie kandidaten bestuur (online)

                Op de agenda van de algemene vergadering staat dit jaar ook de benoeming en herbenoeming van de leden van het bestuur. In deze sessie stellen we de kandidaten voor die zijn geselecteerd door het huidige bestuur. Zo kunt u kennismaken en vragen stellen voor u uw stem uitbrengt.


                5. Infosessie voor de algemene vergadering (live)

                We ontmoeten elkaar na drie jaar weer live voor de algemene vergadering. Om de tijd samen optimaal te benutten, organiseren we voor de algemene vergadering ook een optionele infosessie waarin we meer tijd kunnen maken voor vragen. Opgelet: deze sessie kunt u enkel ter plaatse volgen, niet digitaal op afstand. Registreren voor deze sessie doet u bij het inschrijven voor de algemene vergadering.

                • Zaterdag 29 april - 10.00 tot 10.50 uur


                Vragen?

                We beantwoorden tijdens de infosessies zo veel mogelijk vragen. U kunt uw vraag stellen tijdens de infosessie of op voorhand doorgeven via het inschrijvingsformulier. Heel wat vragen komen jaarlijks terug. We bundelden ze samen met het antwoord op deze webpagina. In de aanloop naar de algemene vergadering worden er vragen toegevoegd en actualiseren we de antwoorden. Ga daar - en op de pagina 'veelgestelde vragen' - zeker eens kijken als voorbereiding op de infosessie(s) van uw keuze, misschien staat het antwoord op uw vraag erbij.